Vysvětlivky

Datum: 1.12.2017 | Autor: Jiří Vlach

 

 

STATISTIKY NA PÁLCE

WAR 
(wins above replacement) = univerzální statistika, která má za cíl vyjádřit užitečnost hráče pro svůj tým. Na našich stránkách má tři složky, hodnotí se výkony na pálce (bWAR), při běhu na metách (rWAR) a na nadhozu (pWAR). Základní myšlenkou statistiky WAR je, že hráč s hodnotou WAR 0 by měl být teoreticky nahraditelný jakýmkoliv průměrným hráčem z druhé ligy, tudíž takovýto hráč nepřináší týmu žádnou přidanou hodnotu (je lehce nahraditelný). Čím vyšší WAR, tím je hráč přínosnější.
->Co je WAR<-
(Pozn.: jedná se o kumulativní statistiku, čili WAR se zvyšuje s počtem odehraných zápasů. Pokud tedy hráč odehraje během sezony malé množství zápasů, jeho WAR může být i přes dobré výkony nízké. Pro porovnání hráčů je třeba porovnávat hráče s podobným počtem odehraných zápasů, nebo použít statistiky jako wRC+, nebo FIP-)

G
(games) = Počet zápasů, do kterých hráč během sezony zasáhl. Za sezonu tým odehraje až 36 utkání v základní části a 20 utkání v nadstavbě a playoff.

PA
(plate appearances) = "start na pálce", udává, kolikrát hráč nastoupil k odpalu. 

AB
(at bat) = "účast na pálce", vezme hodnotu PA a odečte od ní všechny hráčovy mety zdarma (BB), sebeobětovací odpaly (SH+SF) a trefení nadhozem (HP). V podstatě tak AB říká, kolik měl hráč čistých příležitostí odpálit míček do hřiště.
AB = PA - BB - (SH + SF) - HP

R
(runs) = počet doběhů (momentů, kdy hráč skóruje bod doběhem na domácí metu)

H
(hits) = Počet úspěšných odpalů celkem. Jako úspěšný odpal se započítává pouze ten odpal, který umožnil hráči bezpečně doběhnout alespoň na první metu a zároveň nezavinil vyautování jiného hráče (nezapočítávají se ani úspěšné odpaly vlivem chyby bránícího týmu, tzv. error).

2B
(double) = počet dvoumetových odpalů (tj. hráč po odpalu doběhne na druhou metu)

3B
(triple) = počet třímetových odpalů (hráč po svém odpalu doběhne až na třetí metu)

HR
(homerun) = počet čtyřmetových odpalů, tzv. homerunů. Většinou jde o odpal za zadní oplocení hřiště, ale nemusí to tak být vždy, stačí, když hráč oběhne najednou všechny čtyři mety a skóruje díky svému odpalu (tzv. inside-park homerun)

RBI
(runs batted in) = udává, kolik doběhů (runů) skórovalo díky odpalům hráče

SB
(stolen bases) = ukradené mety

CS
(caught stealing) = pokusy o ukradení mety, které se nepodařily

SB% 
(stolen bases percentage) = celkový průměr úspěšnosti kradení met, počítá se jako SB / (SB+CS)

BB
(bases on balls) = mety zdarma, hráč dostane metu zdarma vždy, když nadhazovač hodí 4 bally

SO
(strikeout) = kolikrát je hráč vyautovaný nadhazovačem (3 striky, foul ball se jako 3. strike nepočítá)

BB%
(bases on balls %) = procento met zdarma každé PA
BB% = BB / PA

SO% 
(strikeouts %) = procento strikeoutů každé PA
SO% = SO / PA

HP
(hit by pitch) = počet nadhozů, které hráče trefily, což pro něj automaticky znamená první metu zdarma

SH
(sacrifice hits) = počet sebeobětovacích ulejvek, díky kterým se spoluhráči mohou dostat do skórovací pozice, případně skórovat bod

SF
(sacrifice flies) = počet sebeobětovacích odpalů do zadního pole, díky kterým se spoluhráči na metách mohou dostat do skórovací pozice, případně skórovat bod

XBH
(extra-base hits) = počet vícemetových odpalů
XBH = 2B + 3B + HR

TB
(total bases) = součet délek všech úspěšných odpalů
TB = 1B + 2*2B + 3*3B + 4*HR

AVG
(batting average) = pálkařský průměr, základní baseballová statistika, která se dá spočítat jako H/AB (tečka před číslem značí desetinnou čárku); nejlepší hráči mají průměr přes .350 AVG za sezonu (tedy 35%)
AVG = H /AB

OBP
(on-base percentage) = procento na metě, počítá se jako (H+BB+HBP)/(PA-SH), udává tedy, kolikrát se hráč průměrně dostane na první metu, pokud zrovna nezkouší ulejvku (bunt); nejlepší hráči mají průměr přes .450 OBP za sezonu
OBP = (H+BB+HBP) / (PA-SH)

SLG
(slugging percentage) = poměr všech odpálených met hráčem k jeho startům na pálce; počítá se jako TB/AB; nejlepší hráči v české lize mívají průměr přes .600 SLG za sezonu
SLG = TB / AB

ISO (isolated power) = rozdíl SLG - AVG, vyjadřuje hrubou sílu hráče, u nejlepších hráčů bývá i přes .300 ISO
ISO = SLG - AVG

OPS
(on-base plus slugging) = prostý součet OBP+SLG, u nejlepších je přes 1.000 OPS
OPS = OBP + SLG

BABIP 
(batting average on balls in play) = statistika na způsob AVG. Dá se spočítat jako: (H - HR)/(AB - HR - K + SF) a říká, kolik je hráčův pálkařský průměr, pokud se mu podaří odpálit míček do hřiště. Někdy se také označuje jako hráčovo "štěstí" při odpalování.
BABIP = (H - HR) / (AB - HR - K + SF)

wOBA
(weighted on-base average) = vážená procentuální úspěšnost dostávání se na mety, v podstatě vylepšená verze ukazatelu OBP, záleží zde nejen na četnosti úspěšných odpalů, ale i na jejich délce
wOBA = ((0,72*BB) + (0,75*HP) + (0,9*1B) + (1,24*2B) + (1,56*3B) + (1,95*HR)  /  PA)

oWAR
(offensive wins above replacement) = index vyjadřující počet vítězství, které pálkař přinesl svými výkony svému týmu v sezoně na pálce a na metách (užitečnost pálkaře)
oWAR = bWAR + rWAR

bWAR 
(batting wins above replacement) = index vyjadřující počet vítězství, které pálkař přinesl svými výkony na pálce svému týmu (užitečnost hráče na pálce)

rWAR
(running wins above replacement) = index vyjadřující počet vítězství, které hráč přinesl svému týmu dobrým během na metách (užitečnost běžce na metách)

wRC
(weighted runs created) = Vážený přepočet vytvořených doběhů svého týmu, něco jako vylepšená verze RBI; vychází ze vzorce na fangraphs.com
wRC = (((wOBA-League wOBA) / wOBA Scale) + (League R/PA)) * PA

wRC+
(weighted runs created plus) = wRC přepočtené na relativní škálu, kde 100 je ligový průměr, vychází ze vzorce na fangraphs.com
wRC+ = (wRAA/PA + League R/PA) / (wRC/PA)) * 100

 

STATISTIKY NA NADHOZU

G
(games) = počet zápasů, do kterých hráč zasáhl

CG
(complete games) = zápasy, které nadhazovač odháže kompletně celé od začátku až do konce

W
(wins) = počet zápasů, které skončily vítězstvím týmu, když byl nadhazovač na nadhozu. Pokud například začínající nadhazovač opustí zápas v osmé směně za stavu 3:0 pro jeho tým a soupeřící tým se už do konce utkání nedostane do vedení, připíše si nadhazovač vítězství. Pokud by soupeřící tým dokázal v deváté směně například otočit na 3:4, startující nadhazovač si zapíše no-decision, tedy ani výhru, ani prohru.

L
(losses) = počet zápasů, které skončily prohrou týmu, když byl nadhazovač na nadhozu. Počítá se podle stejného postupu jako statistika Wins. V každém zápase si může pouze jeden nadhazovač vítězného týmu zapsat vítězství a jeden z týmu poražených prohru.

SV
(saves) = úspěšné uzavřený zápas nadhazovačem (save), jako save se označuje situace na konci zápasu za těchto podmínek: 

  • nadhazovač vstoupí do zápasu, ve kterém jeho tým vede maximálně o 3 runy, odháže alespoň 1 celou směnu a udrží vedení 
  • nadhazovač vstoupí do zápasu v momentě, kdy je soupeřův hráč představující vyrovnávací run připraven jít na pálku (je na tzv. on-deck circle) a úspěšně dovede zápas k vítěznému konci
  • nadhazovač vstoupí do zápasu za vedení svého týmu, odháže alespoň 3 směny a do konce zápasu udrží vedení

IP
(innings pitched) = odházené směny. Každá směna je složená z tří outů, zápis 6.3 IP tedy znamená, že nadhazovač odházel šest kompletních směn a jeden out v sedmé směně. (vlivem zaokrouhlování na třetiny někdy můžete narazit na zdánlivě nesmyslná desetinná čísla)

K
(strikeouts) = vystrajkovaní hráči soupeře

BB
(bases on balls) = mety zdarma darované soupeři

H
(hits) = umožněné úspěšné odpaly soupeře

R-
(runs) = umožněné doběhy soupeře

ER
(earned runs) = umožněné doběhy soupeře, za které může nadhazovač. Nepočítají se do nich tedy doběhy, které umožnily chyby v obraně.

WP
(wild pitch) = tzv. divoké nadhozy (většinou nadhozy do země, nebo úplně mimo), které catcher nezachytil a díky tomu se běžci na metách posunuli alespoň o jednu metu, případně skórovali

HB
(hit batters) = kolik pálkařů nadhazovač trefil svým nadhozem

AB
(at bats) = počet účastí na pálce proti nadhazovači

2B
(doubles) = počet dvojmetových odpalů umožněných soupeři

3B
(triples) = počet třímetových odpalů umožněných soupeři

HR
(homeruns) = počet homerunů umožněných soupeři

ERA
(earned runs average) = jedna z hlavních nadhazovačských statistik, značí kolik doběhů soupeře průměrně dovolí nadhazovač každých devět směn. Počítá se jako ER/IP*9. Pokud například za 6.0 IP povolí pouze 2 ER a pak opustí zápas, jeho průměr by byl 3.00 ERA.
ERA = ER / IP * 9

WHIP
(walks and hits per inning pitched) = jak už je zřejmě z anglického názvu, jedná se o průměr met zdarma a úspěšných odpalů, které nadhazovač soupeři umožní za jednu odházenou směnu. V podstatě tak říká, kolik běžců na metách každou směnu nadhazovač soupeřícímu týmu povolí.
WHIP = (BB + H) / IP.

K/9
(strikeouts per 9 IP) = průměrný počet strikeoutů, které by nadhazovač odházel, kdyby v každém zápase odházel celých devět směn
K/9 = K / IP * 9

BB/9
(bases on balls per 9 IP) = průměrný počet met zdarma, které by nadhazovač soupeři umožnil, kdyby v každém zápase odházel celých devět směn
BB/9 = BB / IP * 9 

K/BB
(strikeouts to walks ratio) = poměr strikeoutů a met zdarma nadhazovače
K/BB = K / BB

BAA
(batting average against) = pálkařský průměr, který pálkaři dosahují proti nadhazovači
BAA = H / IP 

OPSA
(on-base + slugging against) = průměrné OPS umožněné soupeři
OPSA = OBPA + SLGA

FIP
(fielding-independent pitching) = Statistika podobná ERA, která bere v úvahu jen strikeouty, mety zdarma, trefené pálkaře nadhozem a umožněné soupeřovy homeruny (tedy faktory, na které má nadhazovač přímý vliv, bez ohledu na obranu jeho týmu)
FIP = ((13*HR) + (3* (BB+HBP)) - (2*K)) / IP + FIP konstanta

FIP-
 (fielding-independent pitching minus) = obdobně jako wRC+ u pálkařů: 100 je ligový průměr, nad 100 je nadprůměr, pod 100 je podprůměr
FIP- = lgFIP / FIP * 100 

pWAR
(pitching wins above replacement) = index vyjadřující počet vítězství, které nadhazovač přinesl svými výkony svému týmu v sezoně (užitečnost nadhazovače)

 

STATISTIKY V OBRANĚ


(errors) = chyby v obraně; chyba se počítá v situaci, kdy hráči v obraně zbytečně umožní soupeři postup o jednu nebo více met vinou své vlastní chyby v poli (mělo by jít o špatně zahranou rutinní situaci, co je rutinní situace je na posouzení oficiálního zapisovatele zápasu)

DEF
(defensive efficiency) = vyjadřuje poměr, ve kterém jsou odpaly uvedené do hry zahrané obranou jako outy, většinou se hodnoty pro jednotlivé týmy pohybují okolo 70%
DEF = 1 - (H-HR) / (AB-SO-HR+SH+SF)

dWAR
(defensive wins above replacement) = index vyjadřující počet vítězství, které hráči v obraně přinesli svými výkony svému týmu v sezoně (užitečnost obrany). V současné podobě oficiálně publikovaných statistik z extraligy se bohužel nedá spočítat pro každého hráče zvlášť, protože ČBA neuvádí kolik směn na jaké pozici hráči odehráli. Uvádíme proto dWAR pouze pro týmy, jenž vychází z průměrné hodnoty DEF a z počtu chyb týmu v obraně v dané sezoně.